الجمعة، 5 يوليو 2013

كام لحظة حلوة


* من صغري بحلم بكل يوم جاى فى حياتى ..
بحلم احلام كان نفسي احققها ..

* وانا فى ابتدائي حلمت اطلع دكتورة ..
 * دخلت اعدادى كان نفسي اطلع ممثلة او مغنية ..
وكان نفسي اكتب شعر بس مكنتش بعرف..
 * طلعت ثانوى .. كان نفسي ادخل كلية طب .. او اداب علم نفس جداا .. وكان نفسي امثل و اغني بردو .. 
وابتديت اكتب شعر عامي فى ثانوى ..

* كان نفسي اعيش قصة حب ولا فالخيال .. واما اعيشها اتجوز اللى بحبه ونعيش احلى حياة .. يعمل كل اللى يقدر عليه علشان يسعدنى .. وانا كمان اكيد ..كل حياتنا تكون سعادة وفرح ورومانسية .. صدق وامانة واخلاص ..
ومكنتش اعرف ولا كنت حاطة فى دماغي غير كده.. بس الواقع غير كده خالص .. الظاهر ان التمثيل اللى كان نفسي فيه خلانى افتكر انى فى فيلم رومانسي :-/ 

وفى ثانوى كنت علمي طبعا لانى كان نفسي ادخل طب بس انا مش بتاعة مذاكرة فطبعا حولت ادبي فى تالتة .. وقولت مادام مفيش نصيب فى طب ادخل اداب علم نفس ..
حظى بقى و قدر ربنا انى مجبش اداب فرق درجة باين .. ودخلت حقوق :-/
بس الحمد لله على كل حال ..
فكرت لما اخلص ادخل اداب بس العمر فى كام اربع سنيين .. 
الحاجة الوحيدة اللى بقى بالامكان انى احققها هى الكتابة .. حتى هى مش موقنة فيها اوى .. بس المحاولة احسن من مفيش ..

دلوقت نفسي اعمل كتاب لوحدى .. بعد ماشاركت فى كتابين جماعيين ..
دلوقت مبقتش متوقعة حياة رومانسية غير فى القصص والخيال اللى هكتبه .. دلوقت هكتب حاجات اكتر واحاول اعيش جواها .. يمكن  اعيشلى كام لحظة حلوة من اللى بتمناهم :) ..


5 التعليقات:

richardCatheart يقول...

هى دى الحياة للأسف اكيد لو كانت هتبقى زى ماكنا عايزين كنا هنبقى فى الجنه وبردو للاسف مافيش جنه على الارض ... انما دا مايمنعش اننا نستمر فى الحلم والتمنى والدعاء علشان هما اللى بيحلو المرار وبيخلونا نستحمل ولو حلمين تلاته اتحققوا من وسط 100 فدا جميل ونعمة :) ربنا يحققلك كل احلامك يارب وان شاء الله فى القريب نشوف الكتاب بتاعك :)

Hanan w Haneen يقول...

اكيد ونعم بالله .. ربك لما يريد كل شئ هيتحقق ان شاء الله :)
و ربنا يجعلك من دعوتك ليا نصيب :)

Bent Men ElZman Da !! يقول...

عارفه يا حنون
كل حاجه في حياتنا بنفكر فيها وبنخسرها بنقول ربنا مش بيحبنا
بس بيبقي ده لكذا حاجه
إننا مش تعبنا حقيقي عشان نوصل للحاجه دي وبالتالي ماكناش نستحقها
أو إن ربنا اختارلنا اكيد الطريق الأحسن
وده هتحسيه لو رجعتي بالذاكره لورا وفكرتي إنتِ كسبتي ايه من الطريق اللي مشيتي فيه؟
كسبتي ايه أنك دخلتي حقوق بدل اداب؟
كسبتي ايه من أنك مش اتجوزتي الشخص اللي كنت بتحبيه؟
كسبتي ايه لما شاركتي في كتابين جماعيين؟
كل حاجه بيبقي ليها سبب وحكمه ربنا بيخلينا نشوفها بعدين مش في وقتها

أنا كنت نفسي ادخل اداب بردو
وفكرت بعد حقوق ادخلها بس قولت 4 سنين كتير .. مش بقولك في تقارب افكار بينا ^_^

aya mohamed يقول...

المهم انك تفضلى تحلمى
ولما الحلم مش يتحقق احلمى تانى وتانى
هتلاقى ان احلامك بتكبر اكتر
هتبقى اكبر بكتير من اللى حلمتى بيه ومش اتحقق
ربنا يسعد قلبك يا حنون و يحققلك كل اللى بتتمنيه يارب

رشيد أمديون يقول...

وما المانع من الانطلاق في عالم الكتابة، واعطاء العنان للفكرة أن تعبر عن نفسها من خلال الحرف.
تبقى خطوات الكتابة مهمة، وإن لم تكن أبدا سهلة، ولكن بفضل البحث والقراءة والاجتهاد فالطريق ينفتح شيئا فشيئا.

وفقك الله وإياي.

إرسال تعليق

أحبكم فى الله ^_^

Template by:

Free Blog Templates